Rady a triky
Kresba tužkou je technikou, která vás snad v ničem kromě barev neomezuje. Umožňuje vykreslovat zajímavé detaily i pracovat na poměrně větší ploše. Hodí se zejména k tzv. vykreslování ruky, neboť je to technika poměrně náročná na dovednosti. Na rozdíl od jiných technik, jako je třeba akvarel nebo malba olejovými barvami, musíte všechny efekty důmyslně zkorigovat sami, nic není tvořeno náhodně. Třebaže žádný návod výrazně nepřispěje k formování vaší techniky automaticky, přesto vás dovede upozornit na „maličkosti“, které mohou vaší technice pomoci.
- Je dobré mít na paměti, že není třeba se znepokojovat počáteční „neohrabaností“ . I sebezručnější malíř potřebuje svoji ruku „vytrénovat“. Pokud to nevzdáte hned na začátku, uvidíte, že s každým dalším dílkem budete víc a víc spokojeni.
-
Základem všeho je pozorování. Přílišnou chybou začátečníka je soustředění se na zbytečné detaily hned v začátku.
-
Pozorně zkoumejte svoji předlohu. Měli byste víc času strávit díváním se na kreslený objekt, než „do papíru“.
-
Zkuste si sledovaný objekt zjednodušit. Každá kresba by měla mít jen několik výrazných bodů, na které se upře zrak hodnotitele. Pokud budete o objektu přemýšlet v podstatných náznacích a nebudete si práci zprvu komplikovat detaily, zachytíte výrazné rysy, které obrazu dají tvář.
-
Velmi výrazně zlepšíte výsledek, pokud jednoduché náčrty a hlavní obrysy zkusíte nejprve nanečisto. Nebojte se náčrt udělat několikrát, dokud nejste opravdu spokojeni. Opět platí, že je dobré více se dívat, než kreslit.
-
Začínejte schematicky od celku k částem. Pokud kreslíte portrét nebo akt, vykreslete si objekt nejprve v souvislých proporcích.
-
Na tužku zpočátku příliš netlačte a pracujte velmi citlivě.
-
Každá kresba ožije s tím, jak realisticky budete pracovat se světlem a stínem. Zde právě platí pravidlo, že už dopředu byste měli mít rozmyšleny hlaví světelné body kresby, které obrazu vdechnou tvář.
-
Technika je velmi náročná na práci s perspektivou, na hře se světlem a stínem. Nestínujte nejprve detaily, ale důležité komponenty.
-
Světelná stránka i stíny musí mít svoji realistickou logiku. Proto je dobré o námětu nejprve přemýšlet.
-
Pravidelně v podstatných fázích rozpracování sledujte váš výtvor z povzdálí. Na chvíli si odsedněte a pozorujte jej jako nezaujatý divák.
-
Propracovávejte stíny v několika vrstvách jemnými tahy. Obraz pak působí velmi propracovaně.
-
Pokud jsou v námětu některé detaily (tvář, ruce, nějaký předmět), rozkreslete si návrhy nejprve samostatně vedle na papír a teprve až dostanete předmět pod kůži, jej přesuňte do svého díla.
-
Neztrácejte trpělivost. Kresba by měla mít promyšlené schéma, které je ovšem vyplňováno postupně s určitou hravostí.
-
Velmi důležité je osvojit si i práci s materiálem. Zkuste více druhů podkladů s různou strukturou. Rovněž pracujte s různými tvrdostmi tužek a zkoušejte jejich možnosti na papíře.
-
Pokud nejste spokojeni se svým dílem, je to jedině dobře. Pak máte šanci zdokonalovat se a učit se z nedostatků těch předchozích děl.
-
Nechte se inspirovat různými náměty a technikami. Pokud projdete na internetu mnoho kreseb a děl, určitě budete mít v hlavě jasnější představu o vašem díle.
Zdroj: www.porad.cz